راهنمای خرید درب

چوب راش چیست ؟

راش یکی از پرمصرف ترین چوبها در طول تاریخ است. اگرچه همیشه رقابت خاصی با بلوط وجود داشته است، اما به دلیل شباهت در خواص، چوب راش تا به امروز به عنوان یکی از ماندگارترین چوب ها برای ساخت انواع مبلمان باقی مانده است.

راش که به خاطر رنگ های روشن و عملکرد عالی در برابر انواع پوشش ها شناخته می شود، چوبی سخت، سنگین و برگی است. سختی آن به حدی است که قبلاً قبل از معرفی چدن از آن در معدن برای ساخت ریل استفاده می شد. در قرن 18 و 19 نیز در زمینه کابینت سازی برای ساخت مبلمان، کف، در یا حتی کاسه مورد استقبال قرار گرفت.

انواع چوب  راش

شاید بیش از 8 نوع چوب راش بتوان دسته بندی کرد، مثلا  اروپایی، امریکایی، ژاپنی و ……. اما آنچه در بازار ایران بیشتر مورد استفاده می باشد عمدتا از ترکیه، روسیه و گرجستان وارد می شود. البته در ارتفاعات مازندران هم جنگلهای چوب راش یافت می شود و لی برداشت از آنها با محدودیتهایی روبه روست.  به طور کلی در بازار ایران از این نوع چوبها ی راش استفاده می شود:

چوب راش ایرانی

از ارتفاعات جنگلهای شمال برداشت می شد ولی به دلیل برداشت بی رویه در حال حاضر ،استفاده از آن ممنون شده است.

 

چوب راش آلمانی

خصوصیات فرآوره های چوبی  آلمانی شامل ویژگی‌هایی است که آن را برجسته و منحصر به فرد می‌کند. این نوع چوب دارای رنگی روشن و صاف است که به طور طبیعی دارای الیافی متقاطع و نوارهای مشخصی است.  راش آلمانی دارای چگالی بالا و مقاومت مناسبی در برابر خمش و ترک خوردگی است. این چوب عمدتاً در صنعت ساختمان، مبلمان و صنایع چوبی استفاده می‌شود.

 

علاوه بر این،  راش آلمانی با قابلیت انعطاف پذیری و پوشاندن پوسته‌های مختلف، در طراحی و دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب راش ترکیه

چوبهای راش ترکیه یکی از محبوب‌ترین نوع چوب‌ها در صنعت ساختمان و مبلمان است. این چوب به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های برجسته آن، مقاومت بالا در برابر خمش و تنش است. همچنین،  محصولات ترکیه دارای بافتی متمایز و زیبا است که باعث می‌شود این چوب در طرح‌های دکوراسیونی بسیار متنوع و زیبا به کار گرفته شود. از دیگر خصوصیات آن می‌توان به مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، طول عمر بالا و قابلیت پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی خوب اشاره کرد.

چوب راش گرجستانی

چوبهای  گرجستانی یک محصول  با کیفیت و محبوب است که در کشور گرجستان وجود دارد. این نوع چوبها از درختان بزرگ راش گرجستانی بدست می آید که در مناطق کوهستانی و نیمه جنوبی این کشور رشد می کنند. چوبهای راش گرجستانی دارای ساختاری ریز و یکنواخت است و دارای رنگی متنوع از قهوه ای تا قرمز و صورتی است. این چوب به دلیل مقاومت بالا، طراحی زیبا و قابلیت پرداخت های مختلف، در صنعت ساختمانی، تولید مبلمان و صنایع چوبی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، چوبهای راش گرجستانی به دلیل طراوت و ماندگاری طولانی مدت، برای ساخت سازه های خارجی و محصولات آرایشی نیز استفاده می شود.

 

رنگ چوب راش 

رنگ اصلی چوب  مایل به سفید است و بسیار همگن. چوب طبیعی راش با گذشت زمان رنگ زرد متمایل به قرمز خاصی به خود می گیرد، اما هنوز کاملاً سبک است. بسیار متداول است که آن را تحت یک فرآیند تبخیر قرار می دهیم که باعث تیره شدن آن می شود و به رنگ های قرمز مایل به نارنجی می رسد. این همان چیزی است که به چوب  تبخیر شده ی راش  معروف است و عجیب است که بسیاری از مردم فکر می کنند این رنگ طبیعی راش است.

موارد استفاده از چوب راش:

  • در صنعت مبلمان برای ساخت بدنه و پایه ی مبل، انواع میز ناهارخوری، تلویزیون و …
  • در صنعت ساختمان برای ساخت روکش، نما، پارکت، درب و پنجره . روکش درب ها
  • در صنعت دکوراسیون برای ساخت مجسمه ها و قاب تابلو
  • در صنعت موسیغی برای ساخت ادوات موسیقی مثل ویولون و گیتار

درب چوبی ورودی

همان طور که در بالا گفته شد یکی از کاربردهای  راش استفاده در صنایع ساختمانی است. در امیران درب هم برای ساخت دربهای چوبی ورودی از این نوع چوب استفاده می شود. به این ترتیب که یا کل بدنه ی درب از این نوع چوب ساخته خواهد شد یا به وسیله ی ورقه هایی از چوبهای راش روکش می شود.

ساختن درب تمام چوب هزینه ی بیشتری دارد و دیگر ایراد آن نیز سنگینی درب است، که امروزه  این مشکل را با روکش کردن دربهای ام دی اف حل کرده اند.

درب چوبی ضد سرقت

یکی دیگر از کاربردهای این محصول در درب ساختمان ، استفاده از آن برای ساخت دربهای تمام چوب ضد سرقت می باشد.

 

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *