راهنمای خرید درب

آشنایی با انواع درب داخلی (اتاقی)

بررسی انواع درب داخلی

در این مقاله می خوانیم:

برای اشنایی با انواع درب اتاقی ، اول باید بدانیم به کدام نوع دربها اتاقی یا داخلی می گویند. درب های داخلی در واقع سازه های متحرکی هستند که برای استفاده در داخل ساختمان طراحی و ساخته شده اند. عملکرد اصلی دسترسی و خروج را به اتاق یا فضای دیگری در داخل ساختمان فراهم می کند. از این درب ها در مصارف مسکونی و تجاری برای موارد زیر استفاده می شود:

  • حفظ حریم خصوصی
    کمک به کاهش سر و صدای سایر قسمت های ساختمان
    یک فضای داخلی را از دیگری جدا کنید
    کمک به تهویه

زمان دقیقی  برای اختراع درب داخلی یا اتاقی مشخص نیست، ولی اولین سابقه استفاده از آنها در مقبره های مصر باستان کشف شده است. باستان شناسان وجود درهای چوبی در داخل مقبره های جداگانه را مستند کرده اند. فراتر از این اولین اکتشافات، ویرانه های ورودی های داخلی یونان و روم باستان، محبوبیت استفاده از درهای داخلی را نشان می دهد. در حالی که عملکرد ضروری بود، علاقه به دلیل علاقه به سبک نیز افزایش یافت. یونانی ها و رومی ها درهای تک، دوتایی، کشویی، تاشو و حتی اتوماتیک را از چوب، سنگ، فلز و ترکیبی از هر کدام می ساختند. در حالی که درهای داخلی در دوران پسا صنعتی به امری عادی تبدیل شده اند، هنوز هم به دلایل مشابه ارزش دارند.

انواع درب داخلی (اتاقی)

دربهای داخلی از نظر نوع بازشو و محل قرار گرفتن لولا و طراحی ظاهری به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

دربهای آکاردئونی :

که از بالا آویزان می شوند و به صورت افقی می لغزند تا باز و بسته شوند. این سبک دربها به خصوص در نوع چوبی آن بسیار قدیمی شده اند و تقریبا دیگر استفاده نمی شوند ولی نوع شیشه ای آن برای دربهای سرتاسری ویلاهایی که می خواهند از نور و ویوی بیرون استفاده کنند عالیست.

نمونه درب داخلی ( اتاقی) آکاردئونی شیشه ای

نمونه درب داخلی (اتاقی) آکاردئونی شیشه ای

دربهای هلندی :

دربهایی که ب دو نیم تقسیم مشوند! ولی نه در عرض در بلکه در ارتفاع! این دربها بیشتر به دربها شاید بیشتر به درد کافه ها بخورند یا اتاقی که امکان نصب پنجره ندارد!

نمونه داخلی (اتاقی)درب هلندی

نمونه درب داخلی (اتاقی) هلندی

درب فرانسوی:

دربهای فرانسوی در واقع دربهای دو لنگه ای هستند که سبک طراحی کلاسیک دارند ، می توانید به دلخواه یک لنگه و یا هر دو لنگه ی در را باز کنید. به نظر می رسد برای فضاهای بزرگ بسیار مناسب باشند.

نمونه درب داخلی (اتاقی) هلندی

نمونه درب هلندی

دربهای کشویی یا ریلی

که دارای یک پانل یا بیشتر هستند و در امتداد یک مسیر افقی حرکت می کنند تا به استفاده موثر از فضا کمک کنند. مناسب فضاهای کوچک هستند که میخواهد از فضا استفاده ی بهینه داشته باشدید و یا حتی به اندازه ی باز کردن درب هم جایی باقی نمانده بهترین مثال دربهای کمدهای دیواری هستند که اجازه می دهند تا با فاصله ی کمی از آنها تخت را قرار دهیم.

البته  نوع شیشه ای آن برای ویلاها بسیار مناسبند.

نمونه درب کشویی یا ریلی شیشه ای

نمونه درب کشویی یا ریلی شیشه ای مناسب خانه های ویلایی

درب های بای پس :

دو درب تکی هستند که در وسط به هم می رسند و در صورت کشویی به صورت افقی روی هم قرار می گیرند.

نمونه درب اتاقی، بای پس

نمونه درب اتاقی بای پس

دربهای جیبی:

نمونه درب جیبی

نمونه درب جیبی

که در یک مسیر افقی که به جیب دیوار کشیده می شود، باز و بسته می شوند.

درب های فلاش:

که دارای سطح صاف یا هموار چوب سخت هستند.

دربهای آینه ای:

که حداقل در یک طرف دارای آینه های تمام اندازه یا روکش آینه های جزئی هستند.

نومنه درب آینه ای

نمونه درب آینه کاری شده

 

دربهای پیوت:

محل قرار گیری لولای دربهای پیوت با سایر دربها متفاوت است . لولا بجای قرار گرفتن در دیواره ی چهارچوب، در پاشنه و سقف چهارچوب قرار می گیرد. به این دلیل که به حفظ تعادل بیشتر درب کمک کند و راحت تر بازشود.

نمونه درب پیوت

نمونه درب پیوت

 

انواع درب داخلی (اتاقی) از نظر جنس:

اکثر دربهای داخلی از جنس چوب خاص یا ترکیب چوب با دیگر مواد مصنوعی ساخته می شوند. از آنجا که تهیه دربهای نمام چوب بسیار گران تمام می شود، سازندگان به فکر مواد جایگزین افتادند ، موادی که سبک تر هستند و آسیب کمتری به طبیعت می زنند .

1- تمام چوب طبیعی

همان طور که از نام آن مشخص است در نهیه ی آن از ورق چوب به صورت مستقیم استفاده می شود ومعمولا گران ترین نوع دربها هستند. نگهداری از آنها هم کمی سخت است و در طولانی مدت ممکن است دچار پوسیدگی در محل های مرطوب شوند. اما مقاومتشان در برابر آفتاب عالیست.

دربهای تمام چوب را با روکشی از پلی اورتان، روغنهای مخصوص یا موارد دیگر می پوشانند تا براق و مستحکم تر شود. از جمله روکشهای درب تمام چوب به این موارد می توان اشاره کرد:

  • روغن بزرک (Linseed Oil)
  • روغن تانگ (Tung Oil)
  • روغن دانمارک (Danish Oil)
  • روکش رنگ
  • روکش ورنی
  • روکش ملامینه
  • روکش پلی اورتان
  • روکش پی وی سی

2- درب هایی که از ترکیب چوب با مواد مصنوعی ساخته می شوند:

درب پلی وود از جنس کامپوزیت است. کامپوزیت ترکیب چوب و مواد رزین است.

روکش این درب از جنس چرم مصنوعی یا مخمل است که لمسه کوبی می شود. و در زیر این روکش عایق صوتی از جنس پشم سنک یا اسفنج قراردارد.

این مدل دربها برای سالنهای تائتر و نمایش بسیار مناسب هستند. همچنین در هتلها برای حفظ آرامش بیشتر مسافرین استفاده می شود.

  • درب mdf

MDF  یکی از انواع درب داخلیست که مخفف Medium Density Fiberboard می باشد. این محصول از میکس ضایعات فرآورده ها و محصولات کشاورزی بهمراه رزین، چسب، فرمالدئید و افزودنیهای دیگر تحت فشار و حرارت تولید می گردد. چگالی آن درحدود ۶۵۰-۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. ام دي اف را پس از توليد مي‌توان روکش نمود.

روکش ملامينه متداول ترين نوع روکش براي MDF مي‌باشد که در آن فرايند کاغذ دکوراتيو آغشته به رزين تحت فشار و حرارت بر روي تخته چسبانده مي‌شود. ضخامت های ۴-۸-۱۰-۱۶-۱۸-۲۰ و . . . به میلیمتر در بازار ارائه شده است. روکشهای دیگر آن عبارتند از: CPL, HPL, Veneer, Engineered Veneer, TecoFoil, Finish Foil و . . .

MDF از جمله فرآوری های مصنوعی چوب بوده که از فیبرهای نیمه فشرده ساخته می شود. این چوب مصنوعی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. و سطح آن کاملاً صاف و متراکم می باشد. و در مقایسه با نئوپان از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت برخوردار است. چگالی ورق های MDF بسیار بالا و در تمامی سطوح آن یکسان می باشد. از این رو خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها نسبت به فیبرهای چوبی دیگر بهتر است.

درب MDF یکی از انوع  درب داخلی ساختمان می باشد. که دارای کیفیت مناسبی برای ساختمان های اداری و مسکونی است. مقاومت بالای درب و استفاده از روکش PVC و روکش چوب با رنگ پلی استر از مزایای آن می باشد. معمولا ساختار داخلی درب از چوب روس خشک شده و هانی کام می باشد.
بطور کلی درب MDF یا درب ام دی اف برای ساخت درب های داخلی ساختمان اعم از درب های اتاقی و مستر مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد استاندارد دقیق برای درب MDF و درب اتاقی وجود ندارد ولی بطور کلی درب MDF با عرض ۸۵ تا ۹۰ سانتی متر ساخته می شود. طول درب ام دی اف نیز متناسب با طول دیوار ساخته می شود. معمولا برای خانه هایی که دیواری بلند دارند از درب MDF با طول ۲۱۰ تا ۲۱۵ سانتی متر و برای ساختمان های معمولی درب MDF با طول ۲۰۲ تا ۲۰۵ سانتی متر ساخته می شود.

  • درب HDF:

HDF مخفف کلمات High density fiberboard می باشد. این محصول شبیه MDF با دانسیته بالاتر تولید می گردد تا به چگالی بیش از ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب برسد. اچ دی اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می شود. ورق اچ دی اف در پشت و روی تخته های چوبی پرس می شود. قیمت درب اچ دی اف به نسبت ارزان تر از دربهای دیگر می باشد.

در فرآیند تولید HDF از فشار و دمای بیشتری استفاده میشود و متعاقبا دارای مقاومت بالاتری می باشد. این مواد اغلب به صورت ورق های سه میلیمتر یا بیشتر تولید می شوند. ورق های HDF را می توان با روکش های ملامینه HPL نیز روکش کرد. همچنین این محصول را می توان به وسیله پرس ممبران روکش PVC کرد. همچنین این ورق ها قابلیت رنگ شدن را دارند. رویه های قابدار HDF Door Skin پر مصرف ترین متریال به همراه کلاف داخلی چوب روسی (بائو) و هانیکام بوده و در زمره ارزان ترین لنگه درهای بازار بوده اند.

درب اچ دی اف به عنوان یکی از انواع درب داخلی معمولا برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی استفاده می شود. اما به دلیل چگالی بالای ورق اچ دی اف، این محصول برای درب ورودی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پیشنهاد می شود در صورت استفاده از ورق مسطح برای درب ورودی دو ورق اچ دی اف ۳ میل روی هم پرس شود که انجام این عمل باعث می شود هم استحکام این نوع درب به میزان قابل توجهی بالا رود. و هم عمق شیارهای CNC افزایش یابد که به زیبایی کار می افزاید. شایان ذکر می باشد که محصولات اچ دی اف کشورهای رومانی و ترکیه نسبت به کشورهای چین و مالزی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

 

 

  • درب ABS:

درب ABS یا ضد آب به دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری به عنوان درب داخلی و برای درب سرویس بهداشتی و حمام استفاده می گردد. ماده اولیه دربهای ABS از سه ترکیب «اکریلونیتریل» که پلیمری مصنوعی (از اکریلیک‌های معروف) است، «بوتادی‌ان» که ترکیبی آلی است و استایرن (پلی استایرن) آروماتیکی مایع و بی‌رنگ و بو، تشکیل شده است.

از این مواد بیشتر برای روکش دیگر متریال ها استفاده می شود. و خود به صورت پایه مواد ساختن درب وپنجره و غیره نمی باشد. به همین دلیل در صورت وجود یک سوراخ ریز در این روکش رطوبت به داخل محصول راه پیدا می کند. و باعث تخریب آن خواهد شد. شکل و بافت نهائی این محصول حس پلاستیک را ارائه می دهد و نشان دهنده روکش چوب چه طبیعی و یا مصنوعی نمی باشد.

  • درب PVC:

درب PVC به عنوان درب داخلی منزل مناسب برای درب اتاق و سرویس های بهداشتی می باشد. و به علت مقاوت بالای آن در برابر رطوبت و آسیب پذیری در برابر اشیاء نوک تیز و ضربات، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از درب پی وی سی با ضخامت ۸ میل می توان برای درب ورودی آپارتمان نیز استفاده نمود.

روکش درب های پی وی سی دارای ترکیبات خاص شیمیایی می باشد که موجب ضد آب و ضد رظوبت شدن آن می گردد. همچنین این محصول به دلیل ساختار شیمیایی خاص کاملا ایزوله می باشد. روکش های PVC به صورت رول بوده(همانند رول های پلاستیک و یا سفره ها) که وقنی درب درون سینی دستگاه قرار می گیرد تحت دما و مکش زیاد روی درب وکیوم می شود.

ماده اولیه پی وی سی نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که در دو نوع سخت و انعطاف¬ پذیر ساخته می شود. و در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج برای همه موادی که پلی وینیل کلراید سازنده آنست استفاده می‌شود. پی وی سی (PVC) پلاستیکی سخت است که به‌وسیله مواد افزودنی نرم و انعطاف‌پذیر می‌شود.

  • درب UPVC:

درب یو پی وی سی، نوعی درب دوجداره است که با استفاده از ماده UPVC تولید می‌شود. این درب به اندازه سایر درب‌های آهنی و آلومینیومی و حتی بیشتر از آن‌ها مقاومت دارد. درب های دوجداره یو پی وی سی در ابعاد،‌ طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوع تولید می‌شوند و به عنوان درب داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

این نوع درب‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، باعث افزایش امنیت محیط مورد نظر شما می‌شوند. درب‌های یو پی وی سی، عایق خوبی برای حرارت هستند و مانع ورود و خروج هوای گرم یا سرد می‌شود، همین موضوع در زمستان‌ها به باقی ماندن هوای گرم در خانه کمک و در نتیجه از سرد شدن محیط داخلی اتاق جلوگیری می‌کند. در تابستان‌ها نیز، در صورت روشن بودن سیستم‌های سرمایشی و بسته بودن درب ها، هوای سرد در خانه باقی می‌ماند. براساس تحقیقات استفاده از درب و پنجره‌های دوجداره در خانه، تا ۴۰ درصد از هدر رفتن و اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

به طور کلی استفاده از درب UPVC باعث صرفه‌جویی در انرژی برق و گاز می‌شود. رنگ‌های مختلف این درب‌ها در آب و هوای مرطوب یا در مواجهه با نور مستقیم آفتاب دچار تغییر نمی‌شوند. همچنین امکان نفوذ حشرات و موریانه‌ها در بین درزها و بافت‌های این مدل از درب‌ها وجود ندارد. همچنین به دلیل آنکه اطراف درب‌ها به طور کامل بسته و عایق است، نصب آن‌ها مانع از ورود حشرات موذی و جانوران کوچک به داخل اتاق می‌شود.

موارد مهم هنگام انتخاب درب داخلی

درب های داخلی مسکونی دارای تنوع قابل توجهی در رنگ و طرح و جنس روکش هستند.

شما حق انتخاب گسترده ای در این زمینه دارید، اما هنگام انتخاب درب ،به این موارد هم توجه کنید:

  • اهمیت مسدود کردن یا کاهش نویز
  • دوام و استحکام مورد نیاز
  • فضای موجود در دو طرف درب
  • ابعاد درب

برای درب‌های تجاری و صنعتی، رعایت الزامات قوانین ساختمانی دقیق‌تر مانند حفاظت در برابر آتش و خروج ایمن و دسترسی برای معلولان از جزئیات مهم در طول فرآیند انتخاب است.

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *