راهنمای خرید درب

پلای وود چیست؟

پلای وود چیست؟

پلای وود یا تخته سه لا  چیست؟ محصولی است که از نوارهای نازک چوب ساخته شده است که در جهت های متناوب قرار گرفته و سپس با چسب مورد نظر به ورقه های پایدار محکم می چسبند. یک تخته سه لا با کیفیت خوب دارای ویژگی هایی برای مقاومت در برابر ترک خوردگی، خمش، تاب برداشتن و انقباض است. در زمان استفاده، انتخاب نوع ضخامت مناسب بسیار مهم است.

 

برای اینکه بتوانیم درب های درب پلی وود (تخته سه لا) را درک کنیم، ابتدا باید جزء اصلی آن که خود تخته سه لا است را بشناسیم. در اینجا برخی از اطلاعات اولیه وجود دارد.

تخته سه لا چیست و چگونه ساخته می شود؟

تخته سه لا از لایه های مختلف ورق های نازک جوب تولسد می شود. این ورق ها (لایه) با استفاده از برش چرخشی از کنده های درخت جدا شده و صاف می شوند. سپس آنها را طوری چیده، چسبانده و روی هم فشار می دهند که نقش های دانه ها به صورت ضربدری باشد. این روش باعث استحکام بیشتر آن می شود.

تصویر زیر “برش چرخشی” کل کنده ها را برای جدا کردن روکش های چوبی نازک نشان می دهد
درب های تخته سه لا

plywood doors

لایه / روکش ها قبل از اینکه روی هم چیده شوند صاف می شوند.
درب های تخته سه لا

plywood doors

چند تکه لایه به هم فشرده شده (حداقل 3 پشته روکش برای ساخت تخته سه لا)
درب های تخته سه لا

plywood doors

الگوهای دانه از روکش خام چوب

درب های تخته سه لا

plywood doors

مواد تخته سه لا

تخته سه لا را می توان از چوب سخت یا چوب نرم ساخت. نیازی به گفتن نیست که چوب سخت دوام بیشتری دارد، بنابراین در مقایسه با چوب نرم، دوام بیشتری خواهد داشت.

 

نمونه‌هایی از چوب‌های سخت عبارتند از: اقاقیا، آسپن، چوب بلوط، شاه بلوط و ساج.

 

نمونه هایی از چوب های نرم عبارتند از: سرو، سرو، صنوبر و کاج.

 

انواع تخته سه لا

درجه MR تجاری :

MR به معنی مقاوم در برابر رطوبت و 100٪ ضد آب نیست، این نوع تخته سه لا فقط برای استفاده داخلی  توصیه می شود. چسب مورد استفاده برای اتصال این نوع تخته سه لا رزین اوره فرمالدئید می باشد.

درجه BWR:

BWR به معنی تخته سه لا مقاوم در برابر آب جوش. این نوع تخته چندلا برای کاربردهای بیرونی مناسب است و برخلاف تخته چندلاهای درجه MR واقعا ضد آب است. چسب مورد استفاده برای چسباندن این نوع تخته سه لا، فنل فرمالدئید است.

تخته چندلای دریایی :

از نام خود نشان می دهد که این نوع تخته سه لا می تواند و معمولاً برای جایی استفاده می شود که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب پیش بینی می شود. همانطور که گفته شد، به جرات می توان گفت که تخته چندلای دریایی در بین همتایان خود برترترین نوع تخته سه لا است.

به غیر از 3 نوع ذکر شده در بالا، انواع دیگری از تخته چندلا مانند تخته چندلای انعطاف پذیر و مقاوم در برابر آتش وجود دارد.

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *