دسته‌بندی نشده

ویژگی های درب ضد حریق

 

درب ضد حریق چیست و برای چه کاری طراحی شده است؟

درب های ضد حریق درب های تخصصی هستند که در برابر عناصر آزمایش شده و به منظور مقاومت در برابر آتش های خروشان تا حد امکان ساخته شده اند. آنها ساختمان ها را قادر می سازند تا گسترش آتش را از یک منطقه به منطقه دیگر به تأخیر بیندازند و بخش مهمی از استراتژی حفاظت از آتش غیرفعال را تشکیل می دهند.

به دربهای ضد حریق گواهیی داده می شود که نشانگر میزان مقاوت آنها در برابر آتش است. درجه بندی 30 یا 60 دقیقه را مشخص می کند.

 

درب های ضد حریق دارای چند ویژگی ایمنی حیاتی هستند و واقعاً می توانند تفاوت بین زندگی و مرگ باشند. دو مورد از مهمترین عملکردهای درب ضد حریق عبارتند از:

  • هنگامی که بسته می شوند، مانعی برای جلوگیری از گسترش آتش ایجاد می کنند
  • وقتی باز می شوند، وسیله ای برای فرار فراهم می کنند

هر چند وقت یکبار باید درب ضد حریق چک شود؟ 

به دلیل اهمیت آنها در حفاظت از جان انسان ها، ضروری است که درهای ضد حریق بازرسی های منظم داشته باشند – هرچند که فدراسیون نجاری بریتانیا، که هفته ایمنی درب های آتش نشانی را برگزار می کند، فرکانس آن احتمالاً به عوامل بسیاری از جمله سن و وضعیت در بستگی دارد. کمپین می گوید که چک های دوره ای باید حداقل هر شش ماه یکبار انجام شود.

با این حال، ساختمان های تازه اشغال شده ممکن است نیاز به بررسی های مکرر در سال اول استفاده داشته باشند، در حالی که درهای با حجم ترافیک بالا باید به صورت هفتگی یا ماهانه بررسی شوند. این درب‌های ضد حریق به دلیل استفاده مکرر بیشتر در معرض آسیب هستند و احتمالاً در صورت آتش‌سوزی در مکان‌های مشترک – به ویژه در بلوک‌های مسکونی چند مسکونی – مانع مهمی خواهند شد.

 

اگر صاحب یک ملک تجاری یا غیر خانگی هستید، قوانین و دستورالعمل های سختگیرانه ای وجود دارد که باید از آنها پیروی کنید تا اطمینان حاصل شود که درب ها می توانند گرمای خاصی را تحمل کنند. درب های آتش نشانی همیشه باید توسط یک نصاب ماهر به درستی نصب شوند، زیرا آنها یک دستگاه ایمنی آتش نشانی هستند که به دقت مهندسی شده اند. همچنین ضروری است که بازرسان معتبر و آموزش دیده درب ضد حریق، مانند آنهایی که توسط طرح هایی مانند FDIS تایید شده اند، بازرسی درب ضد حریق را انجام دهند و نصابان آموزش دیده آنها را برای اطمینان از مناسب بودن درب ضد حریق مناسب کنند.

بر اساس دستور اصلاح مقرراتی (ایمنی آتش نشانی) 2005 (FSO)، مالکان موظفند از ایمن بودن املاک و مستاجران خود اطمینان حاصل کنند. “شخص مسئول” تحت FSO دارای مسئولیت قانونی است و در صورت عدم انجام وظایف خود می تواند مورد تعقیب کیفری قرار گیرد. این مسئولیت شامل نیاز به ارزیابی خطر آتش سوزی در تمام ساختمان های غیر خانگی، از جمله قسمت های مشترک آپارتمان ها یا خانه هایی با چند اشغال می شود.

علاوه بر این، قانون ایمنی آتش نشانی 2021 ، دستور اصلاح مقررات را اصلاح کرد تا در مورد درب های آتش نشانی که در ارزیابی خطر آتش سوزی گنجانده شده اند، در جایی که ساختمان ها دارای دو یا چند مجموعه از محل های خانگی (چند نفره) هستند، توضیح دهد. این بدان معنی است که افراد مسئول، مانند مالک یا مدیر ساختمان، باید ارزیابی خطر آتش سوزی را برای درهای ورودی تخت علاوه بر مناطق مشترک بررسی کنند و یک سیستم نگهداری مناسب را پیاده سازی کنند.

 

درهای آتش نشانی

ویژگی های درب ضد حریق

در اینجا برخی از ویژگی های کلیدی وجود دارد که باید از نظر استفاده خانگی و تجاری به آنها توجه کنید:

  • درب های ضد حریق از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. خود درب معمولاً از یک قاب چوبی جامد ساخته می شود، اما گاهی اوقات می توان آنها را دوباره با شیشه مقاوم در برابر آتش پوشاند. این لیوان باید بتواند حداقل 60 دقیقه در برابر شرایط حرارتی در آزمایش آتش مقاومت کند تا به دمایی برسد که نرم شود.
  • در اطراف لبه های درب مهر و موم یا نوار تشدید کننده خواهد بود. درزگیر تشدید کننده از نظر شیمیایی به گونه ای طراحی شده است که وقتی دما به بیش از 200 درجه سانتیگراد می رسد منبسط شود تا شکاف های بین در و چارچوب را ببندد. این مهر و موم ها (یا نوارها) معمولاً با درجه بندی 30 یا 60 دقیقه ای ارائه می شوند.
  • برای یک مکان خصوصی، توصیه می شود درهای ضد حریق را در جایی که خطر قریب الوقوع است نصب کنید، به عنوان مثال آشپزخانه، یا اتاق هایی که وسایل الکتریکی زیادی را در خود جای داده اند. اگر ملک شما یک ساختمان جدید است، باید مشمول مقرراتی باشد که اطمینان حاصل می‌کند درب‌های خاصی درب ضد حریق هستند – این را با توسعه‌دهنده بررسی کنید. همانطور که در حال حاضر وجود دارد، درهای ضد حریق فقط از نظر قانونی در خانه های چند شغله (HMOs) مورد نیاز است.
  • در مورد املاک تجاری یا غیر خانگی، مسئولیت هر کسی است که ” مسئول ” آن ملک یا کارفرما تلقی شود. به عنوان مثال، مالک ملک، یا شخصی که به دلایل تجاری مالکیت را در اختیار دارد، مسئول خواهد بود.
  • ارزیابی های کامل خطر باید انجام شود و توصیه می شود در مورد تمام مقررات مربوط به ایمنی آتش سوزی از کمک حرفه ای استفاده کنید. حفاظت در برابر آتش غیرفعال و ایمنی در برابر آتش بیشتر از درهای آتش نشانی وجود دارد. راه های فرار، روشنایی ، سیستم های هشدار و بررسی تجهیزات نیز مورد نیاز است.
  • هنگام انتخاب درب، مهم است که بدانید مشخصات مختلف به چه معناست. کد FD نشان می دهد که یک در چند دقیقه آتش را می تواند تحمل کند، برای مثال FD30 برای مقاومت 30 دقیقه آزمایش شده است. رایج ترین دو کد به طور کلی FD30 و FD60 در نظر گرفته می شوند. روش‌های آزمایشی که سازندگان استفاده می‌کنند در BS 476-22:1987 یا BS EN 1634-1:2014 مشخص شده‌اند.
  • بسیاری از مرگ و میرها در حین آتش سوزی ناشی از تماس مستقیم با شعله نیست، بلکه مصرف دود است. با در نظر گرفتن این موضوع، مراقب یک درب با مهر و موم دود سرد باشید. اینها باید در مهر و موم آتش زا باشند. در مواردی که نشت دود برای تشخیص زودهنگام آتش سوزی ضروری است، ممکن است استثنائات اعمال شود.

چک لیست 5 مرحله ای درب ضد حریق

در اینجا پنج زمینه برای بررسی درب های ضد حریق وجود دارد (مقاله کامل را اینجا بخوانید ):

  • صدور گواهینامه – درب های ضد حریق باید توسط یک نهاد آزمایشی مستقل مانند BRE یا UL تأیید شده باشند. این باید ست درب کلی را پوشش دهد، مانند آهن‌فروشی، سخت‌افزار در و مبلمان درب که همگی ست درب را تشکیل می‌دهند و به اطمینان از عملکرد صحیح آن کمک می‌کنند. هنگامی که سخت افزار نیاز به تعویض دارد، ضروری است که اقلام جدید با مشخصات اصلی مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت ممکن است اعتبار پیشگیری از حریق را به خطر بیندازند – همانطور که در این راهنمای مقدماتی از UL برای تست و طبقه بندی سخت افزار درب ضد حریق توضیح داده شده است.
  • شکاف ها – شکاف های اطراف بالا و کناره های در باید به طور مداوم کمتر از 4 میلی متر باشد که درب بسته است – در حالت ایده آل نور نباید زیر درب دیده شود. این برای جلوگیری از عبور دود یا آتش از طریق مسیرها است.
  • مهر و موم ها – مهر و موم ها یا نوارهای متورم، که برای انبساط در هنگام احساس سطح معینی از گرما طراحی شده اند، به بستن شکاف های باقی مانده در در صورت آتش سوزی کمک می کنند و یک مکانیسم مهم در درب های ضد حریق.
  • لولا – همه لولاها باید محکم ثابت شوند و هیچ پیچی از دست رفته یا شکسته وجود نداشته باشد. فقط نصابان/بازرسان آموزش دیده باید تعمیر و نگهداری سخت افزار درب ضد حریق را انجام دهند.
  • بسته شدن – درهای آتش نشانی باید همیشه کاملا بسته باشند و باز نشوند – مواردی از باز نگه داشتن درهای آتش نشانی در آتش سوزی برونکس در نیویورک در اوایل سال 2022 یافت شد و همچنین گزارش شد که در گسترش آتش سوزی در برج گرنفل در سال 2017 نقش داشته است. .

برای خرید دربهای ضد حریق از طریق شرکتهای معتبر اقدام کنید. امیران درب یا فروش دربهای ضد حریق استاندارد در خدمت شماست.

0/5 (0 نظر)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *